Mango Cheesecake

En ljuvligt krämig cheesecake med söt och tropisk mango som smälter i munnen. Den här mangocheesecaken är den perfekta desserten när du vill bjuda på något fräscht, somrigt och riktigt gott, samtidigt som den är enkel att göra. Kombinationen av den krispiga digestivebotten, den lena färskostfyllningen och den söta mangon gör den här cheesecaken till en riktig favorit på dessertbordet. Perfekt till sommarens middagar, fika, kalas eller när du bara vill unna dig något extra gott!

Ingredienser

Botten:

1 paket digestivekex

100 g smör

 

Fyllning:

600 g färskost

1 burk sötad kondenserad mjölk (375 g)

3 ägg

1 mogen mango

1 krm vaniljpulver

 

Topping:

Färsk mango

Gör såhär:

  1. Sätt ugnen på 160 grader.
  2. Mixa digestivekexen till fina smulor och smält smöret. Blanda ihop och tryck ut i botten på en springform, cirka 22–24 cm.
  3. Mixa mangon tillsammans med kondenserad mjölk till en slät puré.
  4. Vispa ihop färskost, mangopurén och vaniljpulver till en jämn smet. Tillsätt äggen, ett i taget, och rör försiktigt ihop.
  5. Häll fyllningen över botten.
  6. Grädda mitt i ugnen i cirka 40–45 minuter tills cheesecaken har satt sig men fortfarande är lite lätt dallrig i mitten.
  7. Låt svalna helt och ställ sedan i kylskåp i minst 4 timmar, gärna över natten.
  8. Toppa med färsk mango innan servering.

Tips:

  • Vill du ha extra mycket mangosmak kan du toppa med mangopuré eller passionsfrukt.
  • Cheesecaken blir ännu godare dagen efter när den fått stå kallt ordentligt.

Dela det här receptet

Email

Se fler recept

sv_SESwedish